tisdag 19 maj 2009

en gammal text fråm förr

Här ska aldrig mer

Här skall aldrig mera sjungas
den lägersång vi sjöng
Här skall aldrig mera pussas
vid eken här bakom

Här var vi lyckliga som barn
en koloni en bit från stan
här lekte vi i skogen
och grilla korv vid öppen eld

Nu är det tyst runt husen
inte ens en fågelsång
ger mig hopp om livet
här är allt dött och öde

Här bada vi i viken
och lekte kull och kasta boll
här var min barndoms paradis
en koloni en liten bit från stan

Här byggdes sen fabriker
som tystade oss barn
och alla vackra fåglar
som sjöng med i vår ballad

Sitter framför eken
och ser på alla namn
vi ristade av kärlek
och trygghet till varann

Här simmar inga fiskar
här lever inga djur
här gör man nu klorin
för att bleka allting bort

Men jag vill minnas vänner
och höra fågelsång
Jag vill bada neri viken
och se allting som det var

Jag tvättar mina kläder
men aldrig i Klorin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar