fredag 10 juli 2009

Kulturkrock

Ibland behövs det inte mycket för att allt ska kastas omkull. Man börjar fundera över allt som varit och vad som ska komma. Kanske är det så att allt har en mening och att det spelar ingen roll vad man gör, vad vet jag. Min tid i Thailand har jag sett hur de lever och det är ett ganska enkelt sätt. De tar dagen som den kommer, stressar inte och alltid med ett leende. Hyr man in en thaiare att göra ett arbete åt en får man inte ha bråttom. Deras tidsuppfattning är inte alls som vår. Man kan inte bestämma en tid och tro att de är punktliga men de är, i motsats mot falangen, lika glada för det.
Hur långa arbetsdagar de än har och hur trötta de än måste vara är de alltid vänliga när en falang kommer in och ta en fotmassage eller tvättar och blåser håret klockan nio en kväll. Lyckliga och glada för 40 Bath i dricks ställer de sig utanför och väntar på nästa kund. Här i landet är allt så komplicerat, det är långa väntetider till det mesta, personalen är ofta stressad och lite sur. Jag vet inte vad som är bäst, och det är klart att vi har det väldigt bra i Sverige med våra arbetstider, löner och det sociala nätverk som finns omkring oss. Jag skulle inte vilja byta bort den trygghet vi har här, men det är avslappnande att se en så helt annorlunda kultur än vår. Sen förstår jag naturligtvis att det finns väldigt många som har det svårt i ett land som Thailand. Som med alla medel försöker komma därifrån, och att det finns lika många som utnyttjar det på gott och ont. De tjejer som kommer med en falang hem lämnar allt, familj och inte sällan ett barn för att flytta till ett helt främmande land. Ibland fungerar det men lika ofta går det åt skogen. De är inte vana vid vårt sätt att leva och de ser hur utlänningar strör pengar omkring sig i deras hemland. Väl här sen tror de att det finns obegränsat med pengar även i vardagen vilket oftast inte är fallet. Här kommer vardagen ifatt livet och mannen de följde hem har inte så mycket pengar som de kanske trodde. De kan inte sända hem pengar till sitt barn och sina föräldrar vilket är brukligt i deras land. En stor del av tjejerna blir också utnyttjade på olika sätt när de kommit hit. Visst finns det de som det går bra för också men riskerna de tar är stora. Så visst är jag väldigt glad att mina tjejer växer upp i ett land som Sverige, och att det finns den trygghet som vi trots allt har.
Det var lite om mina tankar och det finns säkert en hel del olika uppfattningar om detta. Det här är bara en bråkdel av som händer och vad som tänks om olika länders kulturer och de kulturkrockar som finns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar